در خانه رزاقیان (مرکز بافت تاریخی شهرستان تفت و در محله گرمسیر) موزه  افتتاح خواهد شد

يزدفردا:موزه ها یکی از مراکز مهم فرهنگی و تاریخی هر منطقه ای محسوب می شوند که در انتقال هنر و دانش نقش موثری دارند. در همین راستا ، راه اندازی موزه در استان یزد نیز با توجه به بافتهای تاریخی بهم پیوسته، آثار باستانی و جاذبه های گردشگری ارزشمند حائز اهمیت است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری یزد : در حال حاضر برای مرمت ، تجهیزات و تاسیسات موزه مرم شناسی تفت 700 میلیون ریال هزینه شده است که برای خرید تجهیزات وسایل اداری آن 360 میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی تامین شده است و به زودی تخصیص می یابد.
برای راه اندازی موزه مردم شناسی تفت، 90 درصد اشیاء که شامل قرآن ها و نسخ خطی، کتیبه های سنگی ، اسلحه ها و ابزار جنگ ، ابزار و ادوات کشاورزی ، انواع ظروف سفال و قدیمی و ... است ، جمع آوری شده است.
این موزه در خانه رزاقیان (مرکز بافت تاریخی شهرستان تفت و در محله گرمسیر) افتتاح خواهد شد و از حیث معماری دارای ارزش خاصی است و دارای ویژگیهای خاص معماری سنتی نظیر فضاهای هشتی، تالار، حوض خانه، کلاه فرهنگی، و بادگیر است.
بنای تاریخی رزاقیان با مساحتی بیش از 750 مترمربع و زیربنای 550 مترمربع می تواند به عنوان یکی از جاذبه های مهم گردشگری این شهرستان محسوب می شود.
گفتنی است همشهریان عزیزی که علاقه مند به احیاء فرهنگ بومی و اصیل هستند می توانند با اهداء اشیاء و اسناد قدیمی میراث فرهنگی و گردشگری را در این امر یاری رسانند.
لازم به ذکر است که خانه رزاقیان ( قدمت دوران پهلوی اول ) به شماره ثبتی 12353 و در تاریخ 11/5/84 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 


يزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا